Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2010

ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΧΑΡΤΗ

ΣΥΝΗΘΕΙΑ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΧΑΡΤΗ

Την πρώτη φορά ο αρχάριος θα ήταν προτιμότερο να συγκρίνει το χάρτη με ένα μέρος που του είναι ήδη γνωστό, έτσι ώστε να ξεπεράσει εύκολα σύντομες φάσεις περιπλάνησης καθορίζοντας τη θέση του ακριβώς σε ορισμένα σημεία εύκολα αναγνωρίσιμα και γνωστά από τον ίδιο. Για να ελέγξει την αξιοπιστία των εκτιμήσεών του θα σταματήσει ανάμεσα σε δύο γνωστά σημεία θα σημειώσει την υποτιθέμενη θέση του στο δρομολόγιο και θα την επαληθεύσει συγκρίνοντας την απόσταση που μέτρησε πάνω στο χάρτη με αυτή που του μένει να διανύσει ως το επόμενο γνωστό σημείο. Για να είναι τελείως αξιόπιστη η άσκηση αυτή απαιτείται προηγούμενα η καταμέτρηση του βήματος. Ωστόσο, για μια πολύ σύντομη απόσταση, μπορούμε να δουλέψουμε στηριζόμενοι σε εκτιμήσεις (Προσοχή! Αυτού του είδους η προσέγγιση αποκλείεται στην περίπτωση πορείας με πυξίδα). Αφού θα έχει κατορθώσει αυτά, ο προχωρημένος αθλητής θα ξεκινήσει για περιπέτεια πάνω σε δρομολόγια ανεξερεύνητα. Πρώτα στους δρόμους, κατόπιν στα μονοπάτια και τέλος εκτός δρομολογίων με σημαδούρες. Τέλος θα δοκιμάσει τις ικανότητές του κατά τον αγώνα προσανατολισμού με υποχρεωτική χρήση πυξίδας.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ
Το ωρολόγιο πρόγραμμα: γίνεται σε σχέση με τη απόσταση που έχουμε να διανύσουμε σε επίπεδο μέρος και με την ανωφέρεια του βουνού στο οποίο θα ανεβούμε και μάλιστα έναν συνδυασμό των δύο αυτών παραμέτρων. Για να φτιάξουμε ένα ωρολόγιο πρόγραμμα, είναι λοιπόν σημαντικό να υπολογίσουμε τις αποστάσεις και τις διαφορές επιπέδου στο χάρτη, στηριζόμενοι στην κλίμακα, στην ισοδιάσταση των ισοϋψών καμπυλών και τα ύψη. Γενικά μη διστάσετε να υπολογίσετε περισσότερο χρόνο έτσι ώστε να φτάσετε αν όχι νωρίτερα τουλάχιστον στην προβλεπόμενη ώρα!

ΠΟΡΕΙΑ ΜΕ ΠΥΞΙΔΑ
Όλοι όσοι ασχολούνται σχετικά γνωρίζουν ότι στο θέμα προσανατολισμού η πορεία με πυξίδα είναι η πιό λεπτή και η πιό τυχαία πράξη αλλά και το μόνο και καλύτερο μέσο για να φτάσει κανείς στο στόχο που καθόρισε κάτω από συνθήκες κακής ορατότητας καθώς και σε ορισμένες καθορισμένες εκ των προτέρων καταστάσεις κατά τον αγώνα προσανατολισμού.

Σημεία προσοχής
Τον πίνακα πορείας τον ετοιμάζουμε πριν πέσουμε σε κακοκαιρία δηλαδή την προηγούμενη μέρα στο καταφύγιο. Υποχρεωτικό υλικό: χάρτης, πυξίδα, αλτίμετρο, καμπυλόγραμμο και μολύβι. Η πορεία με πυξίδα στους παγετώνες και με ομίχλη συσσωρεύει όλες τις δυσκολίες του είδους.
Προφυλάξεις-Συνηθισμένα λάθη
Διαβάστε προσεκτικά τις υποδιαιρέσεις του καμπυλλόγραμου και της πυξίδας. Στην πυξίδα, είναι χαραγμένες ανά δύο μοίρες ενώ οι αριθμοί επαναφέρονται στις ζυγές δεκάδες κάθε 20 μοίρες. Θυμηθείτε: Το μηδέν των υποδιαιρέσεων του μοιρογνωμονίου και του (Ν)Β του Βορρά της πυξίδας τοποθετούνται με κατεύθυνση προς το άνω μέρος του χάρτη, όπως οι δείκτες του ρολογιού στο δώδεκα. Κατά την πορεία με πυξίδα μην ξεχνάτε την μαγνητική απόκλιση. Μη την λάβετε υπόψη σας αν η πυξίδα έχει σύστημα αντιστάθμισης της απόκλισης. Το φοβερό λάθος των 180ο είναι κλασσικό και τό πιό επίβουλο γιατί γίνεται θα μπορούσαμε να πούμε μηχανικά: Ας υποθέσουμε ότι η πυξίδα δείχνει κατά τύχη μια γωνία 43ο ενώ η γωνία που έχουμε να υπολογίσουμε είναι γύρω στις 225ο. Αφού ευθυγραμμίσουμε λοιπόν την πυξίδα με την κατεύθυνση, οι γραμμές του πυθμένα της πυξίδας είναι ήδη σχεδόν παράλληλες με την κατεύθυνση του Βορρά. Μια μικρή ρύθμιση και οι γραμμές είναι ακριβείς αλλά η κατεύθυνση λανθασμένη! Προσοχή: Ακόμη και ένα έμπειρο αλλά προς στιγμή αφηρημένο άτομο μπορεί να πέσει στην παγίδα σαν αρχάριος. Επαληθεύστε δύο φορές τους υπολογισμούς σας.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: